Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Rijk en provincies starten verkenning A67 voor betere bereikbaarheid Zuid-Nederland

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) en de gedeputeerden Van der Maat (Noord-Brabant) en Van der Broeck (Limburg) hebben het startsein gegeven voor de verkenning naar maatregelen om de doorstroming van het verkeer op de A67 tussen Eindhoven en Venlo te verbeteren. Bij het onderzoek wordt met name gekeken naar de bijdragen die nieuwe innovatieve technieken op het gebied van mobiliteit en verkeersmanagement kunnen leveren aan een vlottere afwikkeling van de personenauto’s en vrachtwagens op de weg. 

De A67 is belangrijk voor de bereikbaarheid van Zuid-Nederland en voor het goederenvervoer. Het is een drukke weg waar met name tijdens de spits problemen met de doorstroming zijn. De weg wordt veel gebruikt door vrachtwagens. Circa 25 tot 40 procent van de voertuigen op de A67 is een vrachtwagen.

In de startbeslissing die minister Schultz vandaag in aanwezigheid van de gedeputeerden heeft genomen is vastgelegd dat de verkenning voor de A67 zich richt op het wegdeel tussen de knooppunten Leenderheide in Eindhoven en Zaarderheiken bij Venlo. Het totale traject is ongeveer 45 kilometer lang. De verkenning moet over twee jaar een pakket aan maatregelen opleveren.

De minister heeft met de provincies afgesproken dat er met name gekeken wordt naar de oplossingen die nieuwe innovatieve verkeerstechnieken bieden. Het gaat bijvoorbeeld om truckplatoons waarbij vrachtwagens dicht op elkaar in een trein rijden zodat er meer ruimte op de weg ontstaat. Ook wordt gekeken naar de toepassing van zogeheten incar-technieken waarbij bestuurders hulp krijgen bij het invoegen of uitvoegen en realtime waarschuwingen krijgen voor plotselinge files, ongevallen of auto’s op de vluchtstrook. Als blijkt dat op bepaalde delen van de weg de problemen niet alleen met deze nieuwe technieken kunnen worden verholpen, kijken Rijk en regio ook naar uitbreiding van de capaciteit, zoals extra rijstroken en langere op- en afritten.

Minister Schultz: “We zetten nu een belangrijke stap voor een betere doorstroming op de A67. De weg is van groot belang voor het internationale goederentransport tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam en Duitsland. Deze verkenning is bijzonder omdat we eigentijdse, innovatieve oplossingen voorop stellen. Ik ben er van overtuigd dat de nieuwe technieken een goede bijdrage kunnen gaan leveren aan een vlottere doorstroming van het verkeer.”

Gedeputeerde Van der Maat: “Een versnelde aanpak van de knelpunten op de A67 is een belangrijk onderdeel van onze gezamenlijke ambities om Zuid-Nederland bereikbaar te houden. We zoeken daarbij naar de slimste keuze tussen de inzet van innovatie en de uitbreiding van capaciteit. We hebben op de A67 in de afgelopen jaren al ervaring opgedaan met pilots met incar-technieken. Door een grootschalige uitrol van dergelijke innovaties wordt de A67 samen met de A58 een onderdeel van de slimste snelweg van Europa."

Gedeputeerde Van der Broeck: “De volgepakte A67 heeft al sinds jaar en dag een negatieve invloed op de bereikbaarheid van Limburg voor met name het vrachtvervoer. En dat terwijl de weg juist onze toegang is tot belangrijke infrastructurele en logistieke hotspots in Nederland en Europa. Ik weet zeker dat we, door de krachten te bundelen en volop in te zetten op innovatie, de doorstroming op deze snelweg sterk kunnen verbeteren. Limburg draagt daar uiteraard graag een steentje aan bij.”

De aanpak van de A67 tussen Eindhoven en Venlo is één van de projecten uit het programma SmartwayZ.NL. SmartwayZ.NL is een innovatief mobiliteitsprogramma dat bestaat uit acht samenhangende deelopgaven in Noord-Brabant en Limburg. Overheden, markt- en kennispartijen en andere belanghebbenden werken intensief samen om de bereikbaarheid en de economie van Zuid-Nederland te verbeteren. De acht deelopgaven variëren van smart mobility oplossingen, tot het verbreden van snelwegen en het aanpakken van vervoersknooppunten.
Voor de aanpak van de A67 is 208 miljoen euro beschikbaar: 55 miljoen euro is afkomstig van de provincie Noord-Brabant, 3 miljoen euro van de provincie Limburg en 150 miljoen euro van het Rijk. Op basis van de verkenning wordt er in het najaar van 2018 een voorkeursbeslissing genomen.

21 februari '25 ( 8:38)

Heijmans ziet nieuwbouwverkopen stijgen en rekent op verdere groei

Bouwbedrijf Heijmans heeft vorig jaar flink meer nieuwbouwhuizen verkocht en verwacht dat de stijging in 2025 doorzet. In 2024 heeft het beursgenoteerde bedrijf 3181 woningen verkocht, 23 procent meer dan in 2023.

12 februari '25 ( 9:33)

Veel minder nieuwe zonnepanelen geplaatst, meldt onderzoeksbureau

In Nederland zijn vorig jaar veel minder nieuwe zonnepanelen geïnstalleerd dan een jaar eerder. Die daling volgt op tien jaar van groei en stabiele verkoopcijfers in 2022 en 2023.

12 februari '25 ( 9:05)

Forse daling energielasten huishoudens niet snel te verwachten, zegt ABN AMRO

Nederlandse huishoudens zijn tegenwoordig bijna een kwart meer kwijt aan energielasten dan zeven tot acht jaar geleden, hebben economen van ABN AMRO berekend. De kenners verwachten daarbij dat de kosten van gas en elektriciteit niet snel weer flink omlaag gaan.

04 februari '25 ( 8:53)

Hypotheekaanvragen schieten omhoog voorafgaand aan renteverhogingen

Mensen hebben afgelopen maand veel meer hypotheken aangevraagd, meldt het Hypotheken Data Netwerk (HDN). In januari werden 47.108 hypotheekaanvragen verstuurd via HDN, dat een platform biedt om het verstrekken van het krediet te vergemakkelijken. Dat is bijna 28 procent meer dan in januari 2024.

24 januari '25 (10:18)

Heinen niet van plan om direct portemonnee te trekken voor stikstofprobleem

Minister Eelco Heinen van Financiën wil niet meteen de portemonnee trekken om het stikstofprobleem op te lossen, liet hij vrijdag weten voor aanvang van de ministerraad. Hij wil eerst "stap voor stap kijken" hoe de 5 miljard euro die de coalitiepartijen hiervoor hebben vrijgemaakt het beste kan worden uitgegeven.

23 januari '25 ( 6:04)

'Nog meer vertraging in huizenbouw,' stikstofruimte schuiven mag niet meer zonder vergunning

De bouw van duizenden nieuwbouwwoningen loopt naar verwachting minimaal zes maanden vertraging op door een recente uitspraak van de Raad van State over de stikstofuitstoot. Dat voorziet directeur Taco van Hoek van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB). De precieze impact van de uitspraak is het kennisinstituut nog aan het uitzoeken. "Het lijkt te gaan om een betekenisvol aantal. Het zal eerder om duizenden gaan dan honderden."

22 januari '25 ( 9:48)

'Bouw van sociale huurwoningen in Nederlandse gemeenten blijft achter'

De bouw van sociale huurwoningen in Nederlandse gemeenten blijft achter. Dat stelt de Woonbond, die de belangen van huurders vertegenwoordigt.

22 januari '25 ( 8:37)

Koopwoningprijzen stijgen in 2024 met 8,7 procent

De prijzen van bestaande koopwoningen zijn vorig jaar gemiddeld met 8,7 procent gestegen, maakten het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster bekend. In de maand december werden woningen gemiddeld 10,9 procent duurder dan dezelfde maand een jaar eerder.

22 januari '25 ( 8:03)

VEH: 'Zware bankcontroles hebben buitenproportionele gevolgen voor VvE's'

Verenigingen van Eigenaars (VvE's) ondervinden moeilijkheden bij het openen van een bankrekening. Vereniging Eigen Huis (VEH) ontving hierover klachten en wil dat de minister van Financiën Eelco Heinen het bankentoezicht voor VvE's versoepelt.

20 januari '25 (13:07)

Isolatiesector zoekt dringend naar nieuwe methode voor vleermuisonderzoek

Strenge regels voor het opsporen van vleermuizen hebben het tempo waarin woningen worden geïsoleerd ook vorig jaar enorm vertraagd. Volgens de Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie (NVDE) voerden isolatiebedrijven ongeveer 70 procent minder opdrachten voor spouwmuurisolatie bij woningen uit. De organisatie waarschuwt dat bedrijven die in de particuliere markt werken dit jaar massaal failliet zullen gaan als de situatie niet snel verbetert. De sector heeft veel hoop gevestigd op een nieuwe opsporingsmethode, met zogeheten eDNA.