Uitbreiding spoorknooppunt Zwolle is na twee jaar klaar
In Herfte, een buurtschap bij Zwolle, heeft ProRail een zogenoemde dive-under gebouwd. In een dive-under gaat het ene spoor onder het andere door, zodat treinen elkaar ongelijkvloers kunnen kruisen en niet op elkaar hoeven te wachten. Het aantal sporen is verdubbeld. Dat zorgt voor kortere reistijden en betere overstapverbindingen. Ook is er minder kans op vertragingen, die op het noordelijke spoor nogal eens voorkwamen.
Treinen tussen Noorden en Randstad
Treinen richting Friesland en Groningen en richting Drenthe hebben nu elk een eigen spoor, zegt ProRail. Dat was nodig, omdat het aantal treinreizigers tussen het Noorden en de Randstad snel stijgt. Om de toestroom aan reizigers in Zwolle op te vangen zijn de perrons daar verbreed. De grote bouwklus heeft in totaal ruim 250 miljoen euro gekost. De drie noordelijke provincies hebben 36 miljoen euro bijgedragen.
Door: ANP