Infrastructuur piept en kraakt, logistieke sector vraagt om actie
Volgens de Logistieke Alliantie zorgen vertragingen op snelwegen, waterwegen en spoorlijnen voor een jaarlijkse schadepost van 1,7 miljard euro. Dat bedrag loopt bovendien ieder jaar op. "En toch blijven investeringen in beheer en vernieuwing achter. Dit is geen incidenteel probleem, maar een structureel falen", aldus de brancheorganisaties en ondernemersverenigingen.
De organisatie vreest dat Nederland Duitsland achternagaat. Daar heeft het uitstellen van investeringen tot een verouderd en overbelast infrastructuurnetwerk geleid. Het repareren van de gebreken is tegelijkertijd duur en kan jaren duren. "Maak van Nederland niet het volgende Duitsland. De tijd van uitstellen is voorbij. Het is tijd voor actie", luidt de oproep.
Die oproep is vooral gericht aan de Tweede Kamer. Maandag vergadert de Vaste Kamercommissie van Infrastructuur en Waterstaat over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). De alliantie wil onder meer dat zeventien grote infrastructuurprojecten, die nu stilliggen, versneld worden uitgevoerd.