Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Satellietschotels Burum hoeven niet te wijken voor 5G

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Satellietbedrijf Inmarsat hoeft zijn ontvangstschotels in het Friese Burum voorlopig niet te verplaatsen. Dat heeft de voorzieningenrechter in Rotterdam bepaald. Volgens de rechter wegen internationale afspraken over het grondstation in Friesland, dat gebruikt wordt voor noodoproepen in de lucht- en scheepvaart, zwaarder dan de wens van het kabinet om de frequenties van Inmarsat vrij te spelen voor 5G. Daarmee gaat er voorlopig een streep door de beoogde wijziging van het nationale frequentieplan.

Inmarsat verzorgt met zijn grondstation voor een groot deel van de wereld de nood-, spoed- en veiligheidscommunicatie op zee en in de lucht. De schotels maken voor de noodsignalen al sinds 1990 gebruik van de 3,5 Ghz-band. Inmiddels is deze frequentie ook toegewezen voor 5G. Daarmee zou verplaatsing van het station naar het buitenland noodzakelijk zijn, omdat het park het snelle telecommunicatienetwerk in de weg kan staan.

Vanwege het grote internationale belang is Inmarsat echter verplicht de noodcommunicatie met een betrouwbaarheid van 99,9 procent af te wikkelen. Op het moment dat het kabinet zijn zin krijgt en de frequenties wijzigen, kan deze zekerheid niet meer worden gegarandeerd, aldus het oordeel van de rechter.

Keijzer

Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) had voor het vaststellen van die wijziging in kaart moeten brengen op welke wijze de nood-, spoed- en veiligheidscommunicatie veiliggesteld kon worden, vindt de rechter. Daarbij had het kabinet ook beter moeten nadenken over de rol van Inmarsat. Het satellietbedrijf vestigde zich bijna dertig jaar geleden in Nederland met medeweten van de overheid.

De voorzieningenrechter kon zich ook niet vinden in de argumentatie van Keijzer dat Inmarsat tijd genoeg had voor het nemen van maatregelen zoals een verhuizing of het gebruiken van een andere frequentie. Zelfs als er al een verwijt aan Inmarsat zou kunnen worden gemaakt, betekent dat volgens de rechter niet dat dus de nood-, spoed- en veiligheidscommunicatie in een groot deel van de wereld in gevaar mag worden gebracht.

Overleg

Keijzer moet van de rechter snel in overleg met Inmarsat en andere partijen om tot een oplossing te komen, zonder dat de noodoproepen in gevaar komen. Bij het uitblijven van een akkoord is de kans groot dat de rechter de wijziging van het frequentieplan zal vernietigen.

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat laat weten de al lopende gesprekken met Inmarsat voort te zetten. Verder zal het ministerie de uitspraak van de rechter bestuderen en kijken wat voor gevolgen die heeft voor de geplande verdeling van de 3,5 Ghz-band voor mobiele communicatie. Ook zal het de Tweede Kamer daarover informeren.

Door: ANP

18 december '24 ( 8:37)

Extreme verkeershinder rond Amsterdam verwacht door werkzaamheden

Om Amsterdam volgend jaar goed bereikbaar te houden, moeten er minstens 20 procent minder auto's rijden, meldden Rijkswaterstaat, de gemeente en provincie woensdag. Dat komt doordat in en rond de hoofdstad er volgend jaar meer grootschalige werkzaamheden dan ooit zijn. Ook zijn er grote evenementen die veel bezoekers zullen trekken.

05 december '24 ( 6:17)

Grootverbruikers op wachtlijst door vol stroomnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland is zo goed als vol. Woningen en kleine bedrijven hebben daar geen last van, maar grootverbruikers van stroom komen vanaf nu op een wachtlijst te staan als ze een nieuwe of zwaardere aansluiting willen hebben. De netbeheerders TenneT, Stedin en Liander maakten donderdag bekend dat in vrijwel heel Zuid-Holland de maximale capaciteit van het net is bereikt.

22 november '24 ( 9:46)

Infrastructuur piept en kraakt, logistieke sector vraagt om actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

20 november '24 ( 9:13)

ABN AMRO bereidt zich voor op de verkoop van infrastructuurkredieten, meldt Bloomberg

ABN AMRO is bezig met het afstoten van een portefeuille van ongeveer 3 miljard euro aan infrastructuurleningen. Persbureau Bloomberg meldt dit op basis van ingewijden.

05 november '24 ( 8:30)

Grote infrastructuurprojecten in opmars bij Arcadis

Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal met 50 procent zien toenemen. Het bedrijf doet vooral goede zaken met grote meerjarige infrastructuurprojecten, zoals de aanleg van tunnels in de Verenigde Staten, Australië en Canada en de bouw van het Zuidasdok in Amsterdam.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.