Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Minister vindt dat nadelen verbreding A27 worden overschat

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur snapt dat mensen weerstand voelen tegen de uitbreiding van de A27 bij Amelisweerd in Utrecht, maar volgens haar worden de nadelen overschat. Het project is omstreden, omdat tegenstanders vinden dat de verbreding ten koste gaat van de omliggende natuur, het gezondheidsschade oplevert en het beoogde effect op het verkeer te beperkt is. Er zijn inmiddels 130.000 handtekeningen tegen de verbreding van de snelweg verzameld.

"Ik snap de emotie, maar we moeten het wel in proportie zien", zegt de minister woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer. Volgens haar gaat het maar om een stuk van 15 meter waar bomen worden gekapt, nog geen 0,5 procent van het totale natuurgebied. Bovendien neemt de geluidsoverlast volgens haar tot wel 10 decibel af vanwege stiller asfalt en wordt aan "alle grenswaarden voldaan" wat betreft uitstoot.

Partijen willen weten of de uitbreiding nog wel nodig is, aangezien men ook na corona waarschijnlijk meer thuiswerkt dan voor de coronacrisis. De minister vindt het project "van groot belang voor de doorstroom en veiligheid", maar een groot deel van de Kamer is niet overtuigd.

Handtekeningen

Volgens de Partij voor de Dieren en GroenLinks blijkt uit verschillende onderzoeken dat de uitbreiding niet tot betere doorstroming leidt en dat er vooral lokaal verkeer rijdt omdat daarvoor geen alternatief is. SP-Kamerlid Mahir Alkaya wil weten of de minister zich niet "achter de oren krabde" toen er 130.000 handtekeningen tegen het project waren verzameld. "Dat komt niet vaak voor en we moeten dat serieus nemen", zegt hij. Ook andere partijen, zoals D66 en de PvdA, zijn al langer kritisch op het project.

Momenteel worden de plannen voor de verbreding bekeken door de Raad van State (RvS). Die beoordeelt of ze wel voldoen aan bijvoorbeeld de stikstofregels. Eerdere snelwegprojecten, zoals de verlenging van de A15, schoten op dat vlak tekort en werden teruggestuurd. De minister moet haar stikstofberekening daarvoor beter onderbouwen. De RvS oordeelt na de zomer of de uitbreiding van de A27 in deze vorm kan doorgaan.

Door: ANP

18 december '24 ( 8:37)

Extreme verkeershinder rond Amsterdam verwacht door werkzaamheden

Om Amsterdam volgend jaar goed bereikbaar te houden, moeten er minstens 20 procent minder auto's rijden, meldden Rijkswaterstaat, de gemeente en provincie woensdag. Dat komt doordat in en rond de hoofdstad er volgend jaar meer grootschalige werkzaamheden dan ooit zijn. Ook zijn er grote evenementen die veel bezoekers zullen trekken.

05 december '24 ( 6:17)

Grootverbruikers op wachtlijst door vol stroomnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland is zo goed als vol. Woningen en kleine bedrijven hebben daar geen last van, maar grootverbruikers van stroom komen vanaf nu op een wachtlijst te staan als ze een nieuwe of zwaardere aansluiting willen hebben. De netbeheerders TenneT, Stedin en Liander maakten donderdag bekend dat in vrijwel heel Zuid-Holland de maximale capaciteit van het net is bereikt.

22 november '24 ( 9:46)

Infrastructuur piept en kraakt, logistieke sector vraagt om actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

20 november '24 ( 9:13)

ABN AMRO bereidt zich voor op de verkoop van infrastructuurkredieten, meldt Bloomberg

ABN AMRO is bezig met het afstoten van een portefeuille van ongeveer 3 miljard euro aan infrastructuurleningen. Persbureau Bloomberg meldt dit op basis van ingewijden.

05 november '24 ( 8:30)

Grote infrastructuurprojecten in opmars bij Arcadis

Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal met 50 procent zien toenemen. Het bedrijf doet vooral goede zaken met grote meerjarige infrastructuurprojecten, zoals de aanleg van tunnels in de Verenigde Staten, Australië en Canada en de bouw van het Zuidasdok in Amsterdam.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.