Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Snelfietsroute Amersfoort-Utrecht eind 2022 klaar

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
De snelfietsroute Amersfoort-Utrecht is weer een stap dichterbij de uitvoering. De provincie Utrecht en de vijf betrokken gemeenten Amersfoort, Soest, Zeist, De Bilt en Utrecht hebben een akkoord bereikt over het voorlopig ontwerp, de kostenverdeling en de uitvoeringsafspraken. Na het doorlopen van de benodigde procedures en het opzetten van de aanbesteding, kan de aanleg van deze 20 kilometer lange snelfietsroute van start gaan. Dit meldt de provincie Utrecht.
In maart 2019 hebben wethouders van de gemeenten Utrecht, Zeist, De Bilt, Soest en Amersfoort en de gedeputeerde van de provincie Utrecht al de intentie uitgesproken de snelfietsroute (SFR) Amersfoort-Utrecht te willen realiseren. Nu de samenwerkings- en realisatieovereenkomst wordt getekend, kan de aanleg van start gaan. De komende twee jaar zullen op verschillende momenten verschillende trajectdelen van de snelfietsroute worden aangelegd. De gepland openstelling van de gehele snelfietsroute is eind 2022.
 
Met deze regionale route willen provincie en gemeenten het gebruik van de fiets in het woon-werkverkeer stimuleren. Dit draagt bij aan de bereikbaarheid van de regio, is goed voor de gezondheid en voor het milieu. Het streven is in 2023 10 procent meer fietsgebruik op de route te krijgen ten opzicht van de situatie in 2019.
 

Zeven snelfietsroutes

 
De snelfietsroute Amersfoort-Utrecht maakt deel uit van zeven nieuwe snelfietsroutes  externe linkin de provincie Utrecht waarmee de provincie en de betrokken gemeenten aan de slag gaan. De andere routes zijn Utrecht-Woerden, Utrecht-IJsselstein, Utrecht-Veenendaal, Amersfoort-Baarn-Hilversum, Amersfoort-Bunschoten-Spakenburg en Amersfoort-Veenendaal.
 

Snel, comfortabel en veilig doortrappen

 
Op de zeven nieuwe snelfietsroutes, die de provincie Utrecht wil realiseren, krijgen fietsers vaker voorrang op autoverkeer en krijgen zij eerder groen bij verkeerslichten op de route. De snelfietsroutes zijn voor alle fietsers, dus er hoeft niet pers se snel gefietst te worden.
 
Om de snelfietsroutes te realiseren, worden bestaande fietsverbindingen verbeterd en aan elkaar verbonden. Zo krijgt bijvoorbeeld het wegdek comfortabel asfalt. Waar nodig wordt het wegdek verbreed, zodat fietsers voldoende ruimte hebben. Ook worden er duidelijke en herkenbare lijnen, wegwijzers en verlichting aangebracht. De stoepranden zijn veilig en er zijn geen paaltjes of andere obstakels op de route. Zo kunnen fietsers snel, comfortabel en veilig doorfietsen en zijn scholen, woonwijken, werklocaties en knooppunten ook per fiets goed bereikbaar. Dit maakt het aantrekkelijker om ook voor langere afstanden en voor woon-werkverkeer de fiets te nemen.
 

Kostenverdeling

 
De kosten van de aanleg van de snelfietsroute Amersfoort-Utrecht bedragen in totaal 11,2 miljoen euro. Deze worden als volgt verdeeld: rijksbijdrage 1,5 miljoen; bijdragen van de gemeenten tezamen 2,4 miljoen; bijdrage van de provincie 7,3 miljoen.
 
Voor meer informatie over de snelfietsroutes in de provincie Utrecht, zie provincie-utrecht.nl/snelfietsroutes.
 
Door: Nationale Bouwgids 
 
30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.