Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

'Bouwsector wacht hardere klap van corona dan van kredietcrisis'

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De Nederlandse bouwsector wacht een hardere klap van de coronacrisis dan die van de kredietcrisis in 2008, waarschuwt branchevereniging Bouwend Nederland. De lobbyorganisatie verwacht een krimp van de sector van meer dan 5 procent, tegenover de 3,7 procent krimp als gevolg van de bankencrisis die twaalf jaar geleden uitbrak.

"Dat de klap er komt, is duidelijk. De enige vraag is wanneer", laat een woordvoerder van Bouwend Nederland weten. "Onze sector is laat-cyclisch. Dat wil zeggen dat het even duurt voordat de effecten van het economische klimaat ook daadwerkelijk tot de bouw doordringen. Duidelijk is dat de schade heel fors wordt zodra de orders opdrogen." Uit een enquête onder leden van Bouwend Nederland blijkt volgens de zegsman dat 90 procent van de bouwondernemingen verwacht dat zij minder offerteaanvragen gaat krijgen. "Veertig procent verwacht een beroep te moeten doen op het noodfonds voor overbrugging van werkgelegenheid."

Voorlopig draait de bouw volgens Bouwend Nederland nog aardig door. "Dat komt onder meer doordat het werk op de bouwplaatsen door de overheid niet als samenkomst is aangemerkt", aldus de woordvoerder. "Wij en onze leden zijn dan ook constant aan het hameren op de anderhalve meter afstand. Dat moet wel om de sector gaande te houden."

Aannemersfederatie Nederland

Jaco Uittenboogaard, voorzitter van de Aannemersfederatie Nederland (AFNL) laat weten dat ook kleinere en gespecialiseerde aannemers nog niet om werk verlegen zitten, maar dat ook voor hen de vooruitzichten niet fraai zijn. "Veel van onze leden, vooral de gespecialiseerde aannemers, zitten verderop in de keten van de grote projecten. Als de grote bouwbedrijven minder werk krijgen, zullen onze leden dat vroeg of laat ook gaan merken." Vooralsnog krijgt AFNL vooral praktische vragen over bijvoorbeeld vervoer naar de bouwplaats, aldus Uittenboogaard.

Bouwend Nederland en AFNL herhalen een eerdere oproep aan Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten om vooral orders op infrastructuur-gebied naar voren te halen om continuïteit voor de bouwsector te helpen verzekeren. "Dat is nu ook opportuun vanwege de rust op de wegen", aldus de AFNL-voorzitter.

Door: ANP

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.