Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

CDA en D66: snel investeren in woningen en infrastructuur Almere

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Coalitiepartijen CDA en D66 pleiten voor forse investeringen in woningbouw en infrastructuur in Almere. Er moeten snel tienduizenden woningen komen in Almere Pampus en een brug of tunnel om het gebied beter te verbinden met Amsterdam.

Het plan moet vooral de woningdruk in Amsterdam verlichten. De partijen willen 25.000 woningen laten bouwen om 50.000 tot 60.000 mensen te huisvesten in Almere Pampus, dat in handen van het Rijk is.

Het geld voor de plannen moet voor een deel uit het investeringsfonds komen dat het kabinet voornemens is op te richten. Het kabinet is van plan om miljarden te lenen om te investeren in langdurige economische groei.

Woningmarkt

De tekorten op de woningmarkt zijn, vooral in Amsterdam, "schrijnend", zegt CDA-voorman Pieter Heerma. "De prijzen rijzen de pan uit. Almere Pampus kan eraan bijdragen daar verandering in te brengen door meer betaalbare woningen te realiseren." Een rijk land als Nederland moet die problemen "zichzelf aanrekenen", zegt D66-leider Rob Jetten. "We moeten en kunnen beter. Ieder antwoord op die problemen begint bij één simpel woord: bouwen."

Bouwen in Almere Pampus en een betere verbinding met Amsterdam werden lange tijd gezien als "stip op de horizon". In 2013 besloot het vorige kabinet hier pas weer naar te kijken in 2025. Eerst moesten er 25.000 extra woningen bijkomen in Almere. "Dat aantal is eerder gehaald dan toentertijd werd geraamd," dus willen de partijen dat er sneller wordt gebouwd op Pampus.

IJmeerverbinding

Ook de verbinding over of onder het IJmeer moet versneld worden. De aanleg van een brug zou ongeveer 2,2 miljard euro kosten, de tunnel 2,5 tot 2,9 miljard euro, werd in 2012 berekend.

In het beste geval, als er snel een besluit wordt genomen over een IJmeerverbinding, zou er over krap vijf jaar gebouwd kunnen worden in Pampus. Voor de regio is een goede verbinding met Amsterdam een voorwaarde voor verdere groei. Het kabinet kondigde vorig jaar al een onderzoek aan naar de bereikbaarheid van Almere.

Door: ANP

18 december '24 ( 8:37)

Extreme verkeershinder rond Amsterdam verwacht door werkzaamheden

Om Amsterdam volgend jaar goed bereikbaar te houden, moeten er minstens 20 procent minder auto's rijden, meldden Rijkswaterstaat, de gemeente en provincie woensdag. Dat komt doordat in en rond de hoofdstad er volgend jaar meer grootschalige werkzaamheden dan ooit zijn. Ook zijn er grote evenementen die veel bezoekers zullen trekken.

05 december '24 ( 6:17)

Grootverbruikers op wachtlijst door vol stroomnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland is zo goed als vol. Woningen en kleine bedrijven hebben daar geen last van, maar grootverbruikers van stroom komen vanaf nu op een wachtlijst te staan als ze een nieuwe of zwaardere aansluiting willen hebben. De netbeheerders TenneT, Stedin en Liander maakten donderdag bekend dat in vrijwel heel Zuid-Holland de maximale capaciteit van het net is bereikt.

22 november '24 ( 9:46)

Infrastructuur piept en kraakt, logistieke sector vraagt om actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

20 november '24 ( 9:13)

ABN AMRO bereidt zich voor op de verkoop van infrastructuurkredieten, meldt Bloomberg

ABN AMRO is bezig met het afstoten van een portefeuille van ongeveer 3 miljard euro aan infrastructuurleningen. Persbureau Bloomberg meldt dit op basis van ingewijden.

05 november '24 ( 8:30)

Grote infrastructuurprojecten in opmars bij Arcadis

Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal met 50 procent zien toenemen. Het bedrijf doet vooral goede zaken met grote meerjarige infrastructuurprojecten, zoals de aanleg van tunnels in de Verenigde Staten, Australië en Canada en de bouw van het Zuidasdok in Amsterdam.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.