Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Sneller back on track met slijtlagen

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Na eerdere werkzaamheden aan de Dorrebrug over het Twentekanaal, kwam in mei dit jaar aan het licht dat de nieuwe slijtlaag op het brugdek niet voldeed en vervangen moest worden. Het wegverkeer over deze brug, eigendom van Rijkswaterstaat, was maar liefst vijf dagen gestremd. Zonde van de tijd en middelen. Zeker met de nijpende tekorten aan geschoold bouwpersoneel. Kon dat niet sneller? 

Betere verkeersveiligheid met slijtlagen

Slijtlagen creëren een veilig oppervlak voor verkeer en voetgangers en zijn voor bruggen en andere overspanningen daarom van essentieel belang. Veel ‘bekende’ bruggen, zoals de Tower Bridge in Londen en de Tsing Ma bridge in Hong Kong, maken gebruik van slijtlagen om een betere verkeersveiligheid te garanderen.

“Bij viaducten en betonnen boogbruggen kiest men er vaak voor het asfalt door te laten lopen, maar voor alle beweegbare bruggen geldt al heel lang dat uitsluitend slijtlagen worden gebruikt.” HIM Vloeren

Brugdekken vragen om lichte deklagen met antislip eigenschappen. Asfalt is gezien de laagdikte en het hoge gewicht geen optie, omdat de mechanische delen van de brug dan teveel worden belast. Stalen constructies van bruggen zijn continu in beweging. Daarom moet de bovenlaag een laag gewicht hebben en flexibel genoeg zijn om enigszins mee te kunnen bewegen. Slijtlagen voorzien hierin.

Structureel tekort aan bouwpersoneel

Het nut en de noodzaak van slijtlagen daargelaten: er is een structureel tekort aan goed bouwpersoneel. In december 2017 becijferde het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) een tekort van maar liefst 55.000 werknemers over heel 2018. Vanwege deze schaarste op de bouwarbeidsmarkt is meer snelheid en effectiviteit van handelen strikt noodzakelijk. Zeker omdat het EIB verwacht dat dit tekort ook de komende jaren nog blijft aanhouden.

Arbeidscyclus besparen mogelijk

De groei moet dus vooral uit de diepte komen. Met HIMgrip NT kunnen bouwbedrijven bij het aanbrengen van een slijtlaag op weg- en brugdekken een volledige arbeidscyclus besparen. Zo kunnen zij in hetzelfde tijdsbestek meer klanten bedienen.

Dit geavanceerde 2-laagssysteem (primer, slijtlaag) kent een goede hechting op staal, beton, hout en kunststof en is uitermate geschikt voor constructies waarbij slijtvaste en antislip eigenschappen gewenst zijn. Veel aanbieders hanteren 3- of 4-laagssystemen, die een veel langere verwerkingstijd kennen.

HIMgrip NT komt tegemoet aan de eisen en wensen van klanten (minder arbeidsuren), uitvoerend bouwpersoneel (verlagen van de werkdruk) en regionale verkeerscentrales (snellere ingebruikname van het weg- of brugdek).

Korte verwerkingstijd, lang profijt

Met toepassingen over heel de wereld hebben deze slijtlagen hun sporen inmiddels wel verdiend. Slijtlagen zijn altijd een goede langetermijninvestering. Daarom is het prettig dat er nu ook slijtlagen bestaan die met een minimum aan inspanningen – en dus ook op de korte termijn – kunnen worden aangebracht.

Zo is ieder brug- of wegdek weer sneller back on track.

(Deze tips worden mogelijk gemaakt door HIM vloeren)

18 december '24 ( 8:37)

Extreme verkeershinder rond Amsterdam verwacht door werkzaamheden

Om Amsterdam volgend jaar goed bereikbaar te houden, moeten er minstens 20 procent minder auto's rijden, meldden Rijkswaterstaat, de gemeente en provincie woensdag. Dat komt doordat in en rond de hoofdstad er volgend jaar meer grootschalige werkzaamheden dan ooit zijn. Ook zijn er grote evenementen die veel bezoekers zullen trekken.

05 december '24 ( 6:17)

Grootverbruikers op wachtlijst door vol stroomnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland is zo goed als vol. Woningen en kleine bedrijven hebben daar geen last van, maar grootverbruikers van stroom komen vanaf nu op een wachtlijst te staan als ze een nieuwe of zwaardere aansluiting willen hebben. De netbeheerders TenneT, Stedin en Liander maakten donderdag bekend dat in vrijwel heel Zuid-Holland de maximale capaciteit van het net is bereikt.

22 november '24 ( 9:46)

Infrastructuur piept en kraakt, logistieke sector vraagt om actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

20 november '24 ( 9:13)

ABN AMRO bereidt zich voor op de verkoop van infrastructuurkredieten, meldt Bloomberg

ABN AMRO is bezig met het afstoten van een portefeuille van ongeveer 3 miljard euro aan infrastructuurleningen. Persbureau Bloomberg meldt dit op basis van ingewijden.

05 november '24 ( 8:30)

Grote infrastructuurprojecten in opmars bij Arcadis

Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal met 50 procent zien toenemen. Het bedrijf doet vooral goede zaken met grote meerjarige infrastructuurprojecten, zoals de aanleg van tunnels in de Verenigde Staten, Australië en Canada en de bouw van het Zuidasdok in Amsterdam.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.