Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Eerste damwanden station Tilburg de grond in

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
In Tilburg gaan deze week de eerste damwanden de grond in voor de komst van de nieuwe reizigerspassage. Dat gebeurt aan de noordzijde van het station. De wanden worden geplaatst over een lengte van tweemaal 32 meter. Het inbrengen neemt ongeveer een week in beslag en gebeurt alleen overdag.

Bouwkuip
De damwanden dienen als grond- en waterkering voor de bouwkuip waarin straks de nieuwe tunnel wordt voorgebouwd. Deze zal in de herfstvakantie van 2014 in zijn geheel op zijn plek worden geschoven. Omdat het inbrengen van de damwanden kan leiden tot geluidsoverlast, zijn omwonenden over de werkzaamheden per brief geïnformeerd.

Nieuwe passage
Station Tilburg krijgt een nieuwe, 26 meter brede reizigerspassage met aan weerszijde hoogwaardige winkelruimtes en horecagelegenheden. De passage verbindt de binnenstad met de Spoorzone en de wijk Theresia en geeft het station een nieuwe entree aan de noordzijde. Voor de reizigers komen op- en neergaande roltrappen en liften, zodat iedereen straks zelfstandig kan reizen.

Station Tilburg
Station Tilburg wordt uitgebreid en gerenoveerd omdat het huidige station niet is berekend op de toekomstige reizigersaantallen. Tilburg telt nu dagelijks 30.000 reizigers. Dat zijn er in 2020 naar verwachting ruim 40.000. De nieuwe, ruime passage met aan weerszijden hoogwaardige winkelruimtes en horecagelegenheden zorgt ervoor dat het station een comfortabele opstapplaats blijft. Een nieuwe entree aan de noordzijde verbetert de bereikbaarheid. En met de komst van liften en roltrappen naar alle perrons wordt ook de toegankelijkheid voor mindervaliden sterk verbeterd. Voor fietsers komt er onder het postperron een nieuwe bewaakte stalling en op het perron een onbewaakte stalling.

Spoorzone Tilburg
Spoorzone Tilburg is een gebied van 75 hectare langs een lint van bijna 3 kilometer in het centrum van de stad. Het loopt van het Van Gend en Loosterrein in het westen tot aan het NS-plein in het oosten van het centrum. Het voormalige NS-terrein aan de noordkant van het station van Tilburg vormt het hart van de Spoorzone. Van 1868 tot 2011 werkten gene­raties Tilburgers er aan locomotieven en treinen. Anno 2013 worden de gebouwen gebruikt voor evenementen, jongeren­activiteiten en (tijdelijke) bedrijfsvestiging. Twee passages onder het spoor, een vernieuwd station en de Burgemeester Brokxlaan ontsluiten het gebied. Tussen het industriële erfgoed en nieuwe architectuur krijgen evenementen, ondernemerschap en vernieuwing de ruimte. Een deel van dit gebied ontwikkelt de gemeente samen met VolkerWessels in de vorm van een Publiek Private Samenwerking ('De:Werkplaats'). Het gaat daarbij om de Stadscampus, Clarissenhof en Theresiazone.

© Nationale Bouwgids

18 december '24 ( 8:37)

Extreme verkeershinder rond Amsterdam verwacht door werkzaamheden

Om Amsterdam volgend jaar goed bereikbaar te houden, moeten er minstens 20 procent minder auto's rijden, meldden Rijkswaterstaat, de gemeente en provincie woensdag. Dat komt doordat in en rond de hoofdstad er volgend jaar meer grootschalige werkzaamheden dan ooit zijn. Ook zijn er grote evenementen die veel bezoekers zullen trekken.

05 december '24 ( 6:17)

Grootverbruikers op wachtlijst door vol stroomnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland is zo goed als vol. Woningen en kleine bedrijven hebben daar geen last van, maar grootverbruikers van stroom komen vanaf nu op een wachtlijst te staan als ze een nieuwe of zwaardere aansluiting willen hebben. De netbeheerders TenneT, Stedin en Liander maakten donderdag bekend dat in vrijwel heel Zuid-Holland de maximale capaciteit van het net is bereikt.

22 november '24 ( 9:46)

Infrastructuur piept en kraakt, logistieke sector vraagt om actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

20 november '24 ( 9:13)

ABN AMRO bereidt zich voor op de verkoop van infrastructuurkredieten, meldt Bloomberg

ABN AMRO is bezig met het afstoten van een portefeuille van ongeveer 3 miljard euro aan infrastructuurleningen. Persbureau Bloomberg meldt dit op basis van ingewijden.

05 november '24 ( 8:30)

Grote infrastructuurprojecten in opmars bij Arcadis

Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal met 50 procent zien toenemen. Het bedrijf doet vooral goede zaken met grote meerjarige infrastructuurprojecten, zoals de aanleg van tunnels in de Verenigde Staten, Australië en Canada en de bouw van het Zuidasdok in Amsterdam.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.