Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ProRail en BAM leggen eerste deel nieuwe spoorbrug over de Amstel

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Vandaag is een cruciaal moment in de spoorverdubbeling tussen station Amsterdam Zuid en station Duivendrecht: ProRail en BAM leggen het eerste deel van de nieuwe spoorbrug over de Amstel. Op ruim negen meter boven de Amstel wordt 730 kuub beton gestort. De uiteindelijk 235 meter lange betonnen spoorbrug maakt deel uit van het project OVSAAL, niet alleen een belangrijke capaciteitsuitbreiding van het spoortraject tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad, maar ook van levensbelang voor een goede bereikbaarheid van Schiphol. 

Passen en meten
De nieuwe spoorbrug bestaat in totaal uit vijf overspanningen, waarvan twee hoofdoverspanningen. Die steunen in het midden van de Amstel op een groot middensteunpunt. Het brugdek heeft een hoogte van 4 meter en is 12 meter breed. Ten behoeve van het dek is een flinke hulpconstructie gemaakt om het beton te kunnen storten. Een kwestie van goed passen en meten gezien de zeer beperkte ruimte tussen de snelweg A10, de metro en het bestaande spoor. De betonstort van de hoofdoverspanning is het fundament van de spoorbrug. Zodra het betonwerk gereed is volgt de aanleg van het nieuwe spoor, naar verwachting in maart 2015.

OVSAAL
Het project OVSAAL behelst onder meer een uitbreiding van station Amsterdam RAI en een verdubbeling van het spoor over acht kilometer. Zo kan het spoornet blijven voldoen aan de groeiende vraag naar vervoerscapaciteit op het traject Schiphol - Lelystad. ProRail realiseert het spoorprogramma in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Doel: meer treinreizigers in de noordelijke Randstad op tijd op hun bestemming brengen en een betrouwbaar spoor van en naar Schiphol.

De Alliantie Amstelspoor
Door ProRail en BAM is de Alliantie Amstelspoor gevormd, die als gedelegeerd opdrachtgever optreedt en het ontwerp en het omgevingsmanagement verzorgt. De Alliantie bestaat uit een aantal bedrijven van Koninklijke BAM Groep nv, waaronder BAM Civiel, BAM Rail, BAM Wegen en BAM Infratechniek.

© Nationale Bouwgids

 

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.