Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

"Circa 125 pensioenfondsen moeten korten"

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 12 min
location_on [xx]km

AMSTERDAM (ANP) - 125 van de 450 pensioenfondsen in Nederland zullen in 2013 mogelijk op pensioenen moeten korten.

Dat zei president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank gisteren in een extra uitzending van Nieuwsuur. Daarbij worden miljoenen mensen getroffen, zo'n 40 procent van de mensen met pensioenrechten.

Medio februari moeten de pensioenfondsen aan hun deelnemers meedelen welke maatregelen zij zullen nemen om hun tekort te dekken. Volgens Knot zullen 125 fondsen daarbij spreken van mogelijke kortingen.

Het gaat volgens de DNB-president over voorgenomen kortingen die in april 2013 zullen worden uitgevoerd als er dit jaar geen herstel optreedt. Circa 40 procent van alle deelnemers zal worden getroffen. "Een weinig vreugdevolle mededeling", aldus Knot.

Laatste maatregel
Volgens de bankpresident is een korting de laatste maatregel, die genomen kan worden als alle andere mogelijke maatregelen zijn genomen en er verder "geen muziek in zit". De kortingen zullen liggen tussen de 0 en 7 procent. Het gemiddelde is "een paar procent", aldus Knot.

Als inderdaad 125 pensioenfondsen moeten korten, zou het gaan om de meest massale korting die sinds 1954 op pensioenfondsen is doorgevoerd.

Dekkingstekort
Er is sprake van een dekkingstekort bij een pensioenfonds als de dekkingsgraad is gedaald tot onder de 105 procent. Eind november gold dat al voor 251 fondsen met in totaal 5,1 miljoen actieve deelnemers en 2,5 miljoen pensioengerechtigden.

Een deel daarvan heeft de mogelijkheid om via andere maatregelen het tekort aan te vullen en hoeft dan niet te korten. "Het ene pensioenfonds staat er beter voor dan het andere of heeft rijkere sponsors achter zich staan", zei Knot.

SP
Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt zegt dat het niet de taak is van de DNB om verlaging van pensioenen aan te kondigen. "DNB brengt pensioenfondsen door de lage rente juist in de problemen. Knot preekt korten van pensioenen en bedelt bij de burger voor geld voor banken. Toonbeeld van een bankier die mensen verafschuwen."

Hypotheekschuld
Huizenbezitters zouden in de toekomst niet meer dan 90 procent van de waarde van hun huis van de bank mogen lenen. In de uitzending van Nieuwsuur toonde Knot zich opnieuw een voorstander van het afbouwen van de hypotheekschuld in Nederland. Hij gaf toe dat premier Mark Rutte en minister Jan Kees de Jager zijn standpunt daarover niet delen.

Het afbouwen van de schuld kan alleen zeer geleidelijk gebeuren, zei Knot. Er moeten fiscale prikkels komen om mensen minder te laten lenen. Maar het kan ook via de wetgeving worden geregeld.

Nu is het zo dat mensen 106 procent van de waarde van hun huis aan hypotheek kunnen krijgen. Volgens Knot zou het mooi zijn als mensen straks 10 procent in eigen geld meebrengen. "Een buffertje dat stabiliteit brengt op de huizenmarkt". Deze afbouw van 106 naar 90 procent kan alleen "in kleine stapjes" plaatsvinden. "Het kan jaren duren, zo niet decennia", zei Knot.

Bankbalansen
Volgens Knot brengt de hoge hypotheekschuld de bankbalansen van Nederlandse banken uit het lood. Banken in Nederland hebben beperkt toegang tot spaargeld omdat pensioenen niet via banken maar via pensioenfondsen worden gespaard.

Deze twee dingen samen leiden er toe dat er sprake is van een "groter financieringsgat" dan bij banken in andere landen. Volgens Knot is dit een van de oorzaken dat banken in Nederland bij de financiële crisis in 2008 en 2009 relatief hard werden getroffen.

Noodfonds
In het interview zegt Knot ook dat de regeringsleiders van de 17 eurolanden snel een besluit moeten nemen over een verhoging van het tijdelijke noodfonds voor de euro. In het tijdelijke fonds zit nu 750 miljard euro in, maar dat is niet genoeg, aldus Knot.

Vooral Duitsland houdt een verhoging tegen. Knot hoopt dat het andere landen lukt de Duitsers over te halen. Bij de Nederlandse regering ligt "geen blokkade" tegen een ophoging van het fonds, is de indruk die Knot kreeg uit gesprekken met premier Mark Rutte.

Griekenland
Knot vond het nog "te vroeg" om te zeggen of Nederland het geld dat aan Griekenland geleend is, terugkrijgt. Knots voorganger, Nout Wellink, zei begin deze week nog dat Europese landen onvermijdelijk verliezen gaan lijden op hun leningen aan Griekenland.

Knot zei dat het niet goed zou zijn als Griekenland uit de eurozone zou stappen. Het land er uit zetten zou leiden tot meer vertrouwensverlies in de eurolanden. "Dat is een mededeling aan speculanten: komt u maar en als u lang genoeg blijft, dan wint u ook nog." Op dat scenario is DNB overigens wel voorbereid. "Wij als centrale bankiers zijn op alle scenario's voorbereid, hoe onwaarschijnlijk ook."

18 december '24 ( 8:37)

Extreme verkeershinder rond Amsterdam verwacht door werkzaamheden

Om Amsterdam volgend jaar goed bereikbaar te houden, moeten er minstens 20 procent minder auto's rijden, meldden Rijkswaterstaat, de gemeente en provincie woensdag. Dat komt doordat in en rond de hoofdstad er volgend jaar meer grootschalige werkzaamheden dan ooit zijn. Ook zijn er grote evenementen die veel bezoekers zullen trekken.

05 december '24 ( 6:17)

Grootverbruikers op wachtlijst door vol stroomnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland is zo goed als vol. Woningen en kleine bedrijven hebben daar geen last van, maar grootverbruikers van stroom komen vanaf nu op een wachtlijst te staan als ze een nieuwe of zwaardere aansluiting willen hebben. De netbeheerders TenneT, Stedin en Liander maakten donderdag bekend dat in vrijwel heel Zuid-Holland de maximale capaciteit van het net is bereikt.

22 november '24 ( 9:46)

Infrastructuur piept en kraakt, logistieke sector vraagt om actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

20 november '24 ( 9:13)

ABN AMRO bereidt zich voor op de verkoop van infrastructuurkredieten, meldt Bloomberg

ABN AMRO is bezig met het afstoten van een portefeuille van ongeveer 3 miljard euro aan infrastructuurleningen. Persbureau Bloomberg meldt dit op basis van ingewijden.

05 november '24 ( 8:30)

Grote infrastructuurprojecten in opmars bij Arcadis

Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal met 50 procent zien toenemen. Het bedrijf doet vooral goede zaken met grote meerjarige infrastructuurprojecten, zoals de aanleg van tunnels in de Verenigde Staten, Australië en Canada en de bouw van het Zuidasdok in Amsterdam.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.