Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Regio Utrecht presenteert bouwstenen voor alternatief verbreding bak A27

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Tijdens een informatiebijeenkomst voor Staten- en raadsleden hebben de bestuurders van provincie en gemeente Utrecht bouwstenen gepresenteerd voor een alternatief voor de verbreding van de bak in de A27 bij Amelisweerd. Het alternatief stoelt op drie pijlers: het verminderen van de verwachte groei van het autoverkeer, het verhogen van de capaciteit binnen de bak en het beter benutten van de omliggende wegen. In de volgende stap onderzoeken provincie en gemeente de effecten van de bouwstenen op onder meer de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid. Op basis van die onderzoeksresultaten wordt het alternatief vormgegeven. Dit meldt de gemeente Utrecht. 

De afgelopen maanden hebben provincie en gemeente samen met stakeholders en in- en externe deskundigen de bouwstenen verkend voor een alternatief voor het Tracébesluit Ring Utrecht. Ook is uitgedacht welke onderzoeken gedaan moeten worden om de bouwstenen vervolgens te kunnen toetsen op haalbaarheid en wenselijkheid.

Bouwstenen

Het alternatief stoelt op drie pijlers: het verminderen van de verwachte groei van het autoverkeer, het verhogen van de capaciteit binnen de bak bij Amelisweerd en het beter benutten van de omliggende wegen. Voor elke pijler zijn verschillende bouwstenen geïdentificeerd die verder onderzocht gaan worden. Het gaat daarbij onder meer om onderzoeken van de effecten van het stadsbreed invoeren van betaald parkeren in Utrecht, het uitbreiden van de werkgeversaanpak (een aanpak waarbij werkgevers hun werknemers stimuleren anders te reizen dan met de auto) en betalen naar gebruik (rekeningrijden) op de hoeveelheid autoverkeer, het effect van een lagere snelheid op (delen van) de ring, de inpasbaarheid van meer rijstroken en de mogelijkheid om verkeer beter te verdelen over de overige wegen. Ook wordt de impact van nieuwe ov-verbindingen, deelvervoerhubs en doorgaande fietsroutes onderzocht.

Leefbaarheid en bereikbaarheid

Met het regioalternatief willen provincie en gemeente dat de regio bereikbaar blijft én leefbaar, niet alleen nu maar ook in de toekomst. Het alternatief moet hiermee een belangrijke bijdrage leveren aan de brede welvaart van werknemers, bezoekers en inwoners van de regio Utrecht en de reizigers uit heel Nederland die de regio - ook wel de ‘draaischijf’ van Nederland genoemd, passeren. Bovendien willen stad en provincie de verkeersveiligheid waarborgen. Dit alles komt bovenop de plannen die gemeente en provincie hebben voor de mobiliteitstransitie tot 2040. Tot slot wegen in het regioalternatief de recentere inzichten in de stikstofproblematiek en klimaatopgave nadrukkelijk mee. Deze combinatie van factoren maken het samenstellen van een duurzaam alternatief een complexe opgave.

Tracébesluit

Het Tracébesluit Ring Utrecht gaat uit van een forse verbreding van de weg bij het landgoed Amelisweerd. Vanwege de waterdichte bak waarin de weg is aangelegd, is deze verbreding technisch ingewikkeld en risicovol. Bovendien gaat deze verbreding ten koste van een aanzienlijk stuk van het landgoed en de monumentale bomen aldaar. Onder meer naar aanleiding van protesten uit de regio is in het coalitieakkoord de regio de mogelijkheid geboden om een alternatief voor deze verbreding uit te werken.

Door: Nationale Bouwgids

18 december '24 ( 8:37)

Extreme verkeershinder rond Amsterdam verwacht door werkzaamheden

Om Amsterdam volgend jaar goed bereikbaar te houden, moeten er minstens 20 procent minder auto's rijden, meldden Rijkswaterstaat, de gemeente en provincie woensdag. Dat komt doordat in en rond de hoofdstad er volgend jaar meer grootschalige werkzaamheden dan ooit zijn. Ook zijn er grote evenementen die veel bezoekers zullen trekken.

05 december '24 ( 6:17)

Grootverbruikers op wachtlijst door vol stroomnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland is zo goed als vol. Woningen en kleine bedrijven hebben daar geen last van, maar grootverbruikers van stroom komen vanaf nu op een wachtlijst te staan als ze een nieuwe of zwaardere aansluiting willen hebben. De netbeheerders TenneT, Stedin en Liander maakten donderdag bekend dat in vrijwel heel Zuid-Holland de maximale capaciteit van het net is bereikt.

22 november '24 ( 9:46)

Infrastructuur piept en kraakt, logistieke sector vraagt om actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

20 november '24 ( 9:13)

ABN AMRO bereidt zich voor op de verkoop van infrastructuurkredieten, meldt Bloomberg

ABN AMRO is bezig met het afstoten van een portefeuille van ongeveer 3 miljard euro aan infrastructuurleningen. Persbureau Bloomberg meldt dit op basis van ingewijden.

05 november '24 ( 8:30)

Grote infrastructuurprojecten in opmars bij Arcadis

Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal met 50 procent zien toenemen. Het bedrijf doet vooral goede zaken met grote meerjarige infrastructuurprojecten, zoals de aanleg van tunnels in de Verenigde Staten, Australië en Canada en de bouw van het Zuidasdok in Amsterdam.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.