Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Toenemend risico op dijkdoorbraken door snelgroeiend aantal bevers

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
 Het snelgroeiende aantal bevers in Nederland veroorzaakt een toenemend risico op dijkdoorbraken. De bevers graven steeds meer holen en gangen in de waterkeringen. Herstel van beverschade kost veel tijd en geld en heeft bovendien niet veel zin. Zodra de dijkwerkers weer weg zijn, keert de bever terug om opnieuw te graven, aldus waterschap Rivierenland in een rapport over de veiligheid van de rivierdijken, dat aan de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT) wordt gestuurd.

Waterschap Rivierenland beheert het overgrote deel van de dijken langs grote rivieren in Nederland, vanaf de Duitse grens tot in Zuid-Holland. Alle waterkeringen in Nederland zijn onlangs op veiligheid getoetst volgens de nieuwste normen die voorschrijven hoe hoog en sterk een dijk moet zijn. Het was al bekend dat Rivierenland, net als veel andere schappen, vele kilometers dijk moet gaan versterken om aan de nieuwe normen te voldoen.

"Ook als de dijken op de schop gaan is het risico goed beheersbaar", aldus het schap. "Dat is anders bij de bevers. De omvang en snelheid van graverijen stelt ons voor een uitdaging. We maken ons zorgen over het toenemende risico." De waterschappen hebben al eerder samen met onder andere spoorbeheerder ProRail, de Zoogdiervereniging en Rijkswaterstaat een Kenniscentrum Bever opgericht. Uit gegevens van het kenniscentrum blijkt dat veel antibevermaatregelen die schappen nemen alleen werken bij normale waterstanden. Zodra het waterpeil te laag of te hoog is, staan de maatregelen goed waterbeheer in de weg.

Europees beschermd

De bever is Europees beschermd en mag daarom niet zomaar aangepakt worden. In provincies als Limburg en Gelderland is de beveroverlast echter zo groot dat er dieren zijn afgeschoten. Rivierenland pleit voor landelijke maatregelen tegen de overlast om de waterveiligheid te kunnen garanderen.

De bever was verdwenen uit Nederland, maar is in de jaren tachtig van de vorige eeuw opnieuw uitgezet. Dat was een succes, want nu zijn er weer duizenden dieren. In 2021 veroorzaakte het dier voor ruim 2,2 miljoen schade aan waterwerken. Daarnaast hebben spoor- en wegbeheerders schade. Zelfs gemeenten moeten al maatregelen nemen tegen beverschade.

Door: ANP

18 december '24 ( 8:37)

Extreme verkeershinder rond Amsterdam verwacht door werkzaamheden

Om Amsterdam volgend jaar goed bereikbaar te houden, moeten er minstens 20 procent minder auto's rijden, meldden Rijkswaterstaat, de gemeente en provincie woensdag. Dat komt doordat in en rond de hoofdstad er volgend jaar meer grootschalige werkzaamheden dan ooit zijn. Ook zijn er grote evenementen die veel bezoekers zullen trekken.

05 december '24 ( 6:17)

Grootverbruikers op wachtlijst door vol stroomnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland is zo goed als vol. Woningen en kleine bedrijven hebben daar geen last van, maar grootverbruikers van stroom komen vanaf nu op een wachtlijst te staan als ze een nieuwe of zwaardere aansluiting willen hebben. De netbeheerders TenneT, Stedin en Liander maakten donderdag bekend dat in vrijwel heel Zuid-Holland de maximale capaciteit van het net is bereikt.

22 november '24 ( 9:46)

Infrastructuur piept en kraakt, logistieke sector vraagt om actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

20 november '24 ( 9:13)

ABN AMRO bereidt zich voor op de verkoop van infrastructuurkredieten, meldt Bloomberg

ABN AMRO is bezig met het afstoten van een portefeuille van ongeveer 3 miljard euro aan infrastructuurleningen. Persbureau Bloomberg meldt dit op basis van ingewijden.

05 november '24 ( 8:30)

Grote infrastructuurprojecten in opmars bij Arcadis

Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal met 50 procent zien toenemen. Het bedrijf doet vooral goede zaken met grote meerjarige infrastructuurprojecten, zoals de aanleg van tunnels in de Verenigde Staten, Australië en Canada en de bouw van het Zuidasdok in Amsterdam.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.