Aannemer BAM Infra is gestart met aanleg nieuwe fietstunnel Hilversum
Om de onbeveiligde overweg te vervangen zijn eerst de overwegplaten en het spoor verwijderd. Hierna is een bouwput ontgraven tot een diepte gelijk aan de te realiseren onderdoorgang. Vervolgens heeft een grote kraan de prefab betonnen delen van de tunnel op de juiste plaats aangebracht. Daarna is de bouwput weer gevuld en verdicht.
Na het terugplaatsen van de onderbaan, het doorgaand spoor en de ballast, kon het treinverkeer op donderdagochtend 11 augustus weer op gang komen. Tot eind september wordt er nog gewerkt aan de op- en afritten van de tunnel, de pompinstallatie en het aanbrengen van de verhardingen.
Natuurgebieden verbinden
De nieuwe fietstunnel verbindt natuurgebieden met elkaar. Er is namelijk niet enkel ruimte voor fietsers en voetgangers, maar ook voor een pad voor ruiters en vee van het Goois Natuurreservaat. Daarnaast komt er een speciale geleiding voor dassen en kleine zoogdieren, zodat ook zij gebruik kunnen maken van de tunnel.
Hard gewerkt
Dit project wordt uitgevoerd in lijn met ‘project DOEN’. Belangrijkste uitgangspunten hiervan zijn de realisatie van maximale klantwaarde, eerlijk geld voor eerlijk werk, optimale samenwerking en werken vanuit de bedoeling.
Door: Nationale Bouwgids