'Kabinet te passief bij aanpak vraagstukken infrastructuur'
Doordat op veel plekken stikstofnormen overschreden worden, is het in verscheidene regio's al drie jaar niet meer mogelijk nieuwe wegen aan te leggen, zo klinkt het. "Ondertussen blijven de bevolking, de economie en de vraag naar ruimte voor mobiliteit groeien, omdat ook het wegvervoer alleen maar toeneemt", aldus de briefschrijvers.
Dure bouwmaterialen
Niet alleen de stikstofregels zorgen voor oponthoud bij de aanleg van auto-, vaar- en spoorwegen. Ook een steeds groter tekort aan financiële middelen zit de ontwikkeling in de weg. Door de oorlog in Oekraïne zijn prijzen voor bouwmaterialen flink opgelopen. Onder andere de bouw van de Blankenburgverbinding bij Rotterdam en de realisatie van het Zuidasdok in Amsterdam vallen duurder uit dan geraamd.
Om projecten toch door te laten gaan zouden volgens VNO-NCW en MKB-Nederland budgetten voor toekomstige projecten naar voren moeten worden gehaald. Daarbij zouden infrastructurele projecten ook goed afgestemd moeten worden met woningbouwplannen om te bezien welke projecten voorrang zouden moeten krijgen.
Door: ANP