Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Spoorstenen met kankerverwekkende stof niet meer gebruikt door ProRail

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
ProRail gaat geleidelijk stoppen met het gebruik van stenen op het spoor die kankerverwekkend kwartsstof bevatten. Per 1 januari worden deze zogeheten ballaststenen niet meer gebruikt bij werkzaamheden aan tunnels en onder overkappingen, meldt de spoorbeheerder in een verklaring. De stenen vormen een laag waar de rails op liggen.

Televisieprogramma Zembla meldde eerder dit jaar dat spoorwerkers al zeker tien jaar lang worden blootgesteld aan te hoge concentraties kankerverwekkend kwartsstof. Zembla baseerde zich op vertrouwelijke onderzoeksrapporten die in opdracht van ProRail en de spooraannemers zijn gemaakt. Kwartsstof kan vrijkomen tijdens werkzaamheden met de spoorballast.

Onderzoek

ProRail stelt al langer onderzoek te doen naar de gezondheidsrisico's van blootstelling aan de kwartsstof en laat weten dat de berichtgeving van Zembla het "onderzoek en onze beleidsvorming in een stroomversnelling gebracht" heeft.

Arbowet overtreden 

Ook zou de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW) van plan zijn het gebruik van ballaststenen zonder kwarts te verplichten, aldus ProRail. Volgens Zembla concludeerde de inspectie na onderzoek dat de ProRail de Arbowet overtrad, omdat er ook typen ballast beschikbaar zijn die geen kwarts bevatten.

Spoortunnels en overkappingen als eerste

De spoorbeheerder stelt nu gefaseerd over te stappen op deze kwartsloze ballast. Volgens ProRail is er niet genoeg van dit materiaal aanwezig om dat in een klap te doen. Spoortunnels en overkappingen zijn als eerste aan de beurt. "Op die plekken waait stof niet makkelijk weg, waardoor tijdens werkzaamheden hogere concentraties kwartsstof kunnen ontstaan", aldus ProRail. "Zodra op die plekken nieuwe ballast nodig is, vervangen we daar alle liggende ballast voor de kwartsloze variant."

Op de rest van het spoor zal nog lange tijd gewerkt worden met de huidige, kwarts bevattende ballaststenen. "Dat is een traject van jaren", licht een woordvoerder toe. "Er is nu veel schaarste aan kwartsloze ballast. We stimuleren de markt dit te gaan maken, zodat we sneller stappen kunnen zetten."

Opgestelde regels

Volgens ProRail lopen spoorwerkers die met de huidige ballast werken geen gezondheidsrisico als ze zich aan de opgestelde regels houden. Zo moeten zij stofmaskers dragen en wordt de ballast gewassen en natgehouden bij werkzaamheden.

Door: ANP

18 december '24 ( 8:37)

Extreme verkeershinder rond Amsterdam verwacht door werkzaamheden

Om Amsterdam volgend jaar goed bereikbaar te houden, moeten er minstens 20 procent minder auto's rijden, meldden Rijkswaterstaat, de gemeente en provincie woensdag. Dat komt doordat in en rond de hoofdstad er volgend jaar meer grootschalige werkzaamheden dan ooit zijn. Ook zijn er grote evenementen die veel bezoekers zullen trekken.

05 december '24 ( 6:17)

Grootverbruikers op wachtlijst door vol stroomnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland is zo goed als vol. Woningen en kleine bedrijven hebben daar geen last van, maar grootverbruikers van stroom komen vanaf nu op een wachtlijst te staan als ze een nieuwe of zwaardere aansluiting willen hebben. De netbeheerders TenneT, Stedin en Liander maakten donderdag bekend dat in vrijwel heel Zuid-Holland de maximale capaciteit van het net is bereikt.

22 november '24 ( 9:46)

Infrastructuur piept en kraakt, logistieke sector vraagt om actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

20 november '24 ( 9:13)

ABN AMRO bereidt zich voor op de verkoop van infrastructuurkredieten, meldt Bloomberg

ABN AMRO is bezig met het afstoten van een portefeuille van ongeveer 3 miljard euro aan infrastructuurleningen. Persbureau Bloomberg meldt dit op basis van ingewijden.

05 november '24 ( 8:30)

Grote infrastructuurprojecten in opmars bij Arcadis

Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal met 50 procent zien toenemen. Het bedrijf doet vooral goede zaken met grote meerjarige infrastructuurprojecten, zoals de aanleg van tunnels in de Verenigde Staten, Australië en Canada en de bouw van het Zuidasdok in Amsterdam.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.