Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

College Utrecht pleit voor metroverbindingen onder binnenstad

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
De Merwedelijn, een nieuwe verbinding tussen station Utrecht Centraal en Nieuwegein, moet grotendeels ondergronds worden aangelegd. Uit nieuw onderzoek blijkt volgens de gemeente en provincie Utrecht dat dit de beste optie is. De lijn wordt daarmee de eerste metroverbinding van Utrecht.

Er zijn plannen voor een tweede metrotraject dat onder de historische binnenstad moet doorgaan, maar Utrecht laat hiernaar nog nader onderzoek doen. Die metro komt dan onder de route van de huidige busbaan aan het Vredenburg richting de Biltstraat te liggen.

In een voorstel dat het college dinsdag aan de gemeenteraad stuurde, schrijft mobiliteitswethouder Lot van Hooijdonk dat een metrolijn "bijdraagt aan bereikbaarheid en leefbaarheid" van de stad. "Een ondergrondse verbinding in het hart van de stad biedt in dit steeds drukker wordende gebied veel meer ruimte aan voetgangers en fietsers. Wij redden het niet meer met bussen", zegt Van Hooijdonk.

Tijdswinst

Bovendien levert ondergronds vervoer de reiziger tijdswinst op, belooft ze. Nieuw openbaar vervoer moet de groei van de stad opvangen. Naar schatting 50.000 reizigers moeten per dag gebruik gaan maken van de Merwedelijn. Utrecht groeit de komende jaren flink qua inwoners. Alleen al in de Merwedekanaalzone staat de nieuwbouw van duizenden woningen gepland.

Voor de aanleg van de nieuwe trajecten en een extra station heeft Utrecht zeker 4 tot 5 miljard euro nodig. De regio kan alleen de plannen voor het metronetwerk "niet volledig zelf" bekostigen. "De regio roept het Rijk op om hieraan bij te dragen. Rijk en regio zijn in gesprek over de plannen", aldus een woordvoerder.

Door: ANP

18 december '24 ( 8:37)

Extreme verkeershinder rond Amsterdam verwacht door werkzaamheden

Om Amsterdam volgend jaar goed bereikbaar te houden, moeten er minstens 20 procent minder auto's rijden, meldden Rijkswaterstaat, de gemeente en provincie woensdag. Dat komt doordat in en rond de hoofdstad er volgend jaar meer grootschalige werkzaamheden dan ooit zijn. Ook zijn er grote evenementen die veel bezoekers zullen trekken.

05 december '24 ( 6:17)

Grootverbruikers op wachtlijst door vol stroomnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland is zo goed als vol. Woningen en kleine bedrijven hebben daar geen last van, maar grootverbruikers van stroom komen vanaf nu op een wachtlijst te staan als ze een nieuwe of zwaardere aansluiting willen hebben. De netbeheerders TenneT, Stedin en Liander maakten donderdag bekend dat in vrijwel heel Zuid-Holland de maximale capaciteit van het net is bereikt.

22 november '24 ( 9:46)

Infrastructuur piept en kraakt, logistieke sector vraagt om actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

20 november '24 ( 9:13)

ABN AMRO bereidt zich voor op de verkoop van infrastructuurkredieten, meldt Bloomberg

ABN AMRO is bezig met het afstoten van een portefeuille van ongeveer 3 miljard euro aan infrastructuurleningen. Persbureau Bloomberg meldt dit op basis van ingewijden.

05 november '24 ( 8:30)

Grote infrastructuurprojecten in opmars bij Arcadis

Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal met 50 procent zien toenemen. Het bedrijf doet vooral goede zaken met grote meerjarige infrastructuurprojecten, zoals de aanleg van tunnels in de Verenigde Staten, Australië en Canada en de bouw van het Zuidasdok in Amsterdam.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.