Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Tóch twee banen bij verkeersbeperkingen Haringvlietbrug

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Het begin van de verkeersbeperkingen op de Haringvlietbrug is opnieuw uitgesteld, dit keer van 9 naar 23 augustus. Reden voor het uitstel is dat er is besloten het verkeer in beide richtingen niet over één baan, maar twee versmalde banen te laten gaan gedurende de werkzaamheden. De voorbereidingen daarvoor kosten extra tijd, schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer.

De geplande verlaging van de maximumsnelheid van 100 naar 50 kilometer per uur blijft ongewijzigd, aldus de bewindsvrouw.

De brug in de A29 is een belangrijke verbinding tussen Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant. Er is onderhoud nodig aan de brug omdat deze er slecht aan toe is. "Zonder aanvullende maatregelen wordt de kans steeds groter dat er een klem of plaat loskomt van de brug", zei Rijkswaterstaat in juni. In 2023 moet er een permanente oplossing komen voor het probleem. Tot die tijd gelden de beperkingen.

Petitie

De plannen om in elke richting maar één baan open te hebben leidden tot verzet. Ruim 10.000 mensen tekenden een petitie tegen het plan. Ook gemeenten in het gebied spraken zich ertegen uit. De gemeente Hoeksche Waard laat in een verklaring weten blij te zijn dat er geluisterd is naar de bezwaren van die en vele andere gemeenten en er nu "voor de minst slechte oplossing is gekozen". De beslissing getuigt er volgens de gemeente van dat "er oog is voor de gevolgen en er constructief is meegewerkt aan zo goed mogelijke oplossingen voor zowel de hulpdiensten als het overige verkeer", en het huidige plan zal "minder maatschappelijke schade veroorzaken".

Eerder liet van Nieuwenhuizen weten dat de verkeersbeperkingen tijdens de avondspits voor ruim een uur vertraging zouden gaan zorgen. Onduidelijk is hoeveel vertraging dit nieuwe plan gaat opleveren, maar de verwachte hinder zal minder zijn, laat Rijkswaterstaat weten. Politie en Openbaar Ministerie zullen dagelijks, met mobiele controles en via flitspalen, handhaven op de nieuwe toegestane snelheid van 50 kilometer per uur.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) is blij met het besluit van de minister, aangezien het vorige plan volgens de brancheorganisatie enorme gevolgen zou hebben voor transportondernemers. De kosten zouden oplopen tot zeker 53 miljoen euro, zo berekende TLN. "Met dit besluit voorkomt de minister onnodige miljoenenschade voor de transportsector. Dit is bovenal goed nieuws voor onze leden, maar ook voor iedereen in de regio, die zwaar benadeeld zou worden door de wegwerkzaamheden", aldus TLN-directeur Jan Boeve.

Door: ANP

18 december '24 ( 8:37)

Extreme verkeershinder rond Amsterdam verwacht door werkzaamheden

Om Amsterdam volgend jaar goed bereikbaar te houden, moeten er minstens 20 procent minder auto's rijden, meldden Rijkswaterstaat, de gemeente en provincie woensdag. Dat komt doordat in en rond de hoofdstad er volgend jaar meer grootschalige werkzaamheden dan ooit zijn. Ook zijn er grote evenementen die veel bezoekers zullen trekken.

05 december '24 ( 6:17)

Grootverbruikers op wachtlijst door vol stroomnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland is zo goed als vol. Woningen en kleine bedrijven hebben daar geen last van, maar grootverbruikers van stroom komen vanaf nu op een wachtlijst te staan als ze een nieuwe of zwaardere aansluiting willen hebben. De netbeheerders TenneT, Stedin en Liander maakten donderdag bekend dat in vrijwel heel Zuid-Holland de maximale capaciteit van het net is bereikt.

22 november '24 ( 9:46)

Infrastructuur piept en kraakt, logistieke sector vraagt om actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

20 november '24 ( 9:13)

ABN AMRO bereidt zich voor op de verkoop van infrastructuurkredieten, meldt Bloomberg

ABN AMRO is bezig met het afstoten van een portefeuille van ongeveer 3 miljard euro aan infrastructuurleningen. Persbureau Bloomberg meldt dit op basis van ingewijden.

05 november '24 ( 8:30)

Grote infrastructuurprojecten in opmars bij Arcadis

Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal met 50 procent zien toenemen. Het bedrijf doet vooral goede zaken met grote meerjarige infrastructuurprojecten, zoals de aanleg van tunnels in de Verenigde Staten, Australië en Canada en de bouw van het Zuidasdok in Amsterdam.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.

23 september '24 ( 9:19)

Kabinet komt miljarden tekort voor aanleg Lelylijn

Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.

26 juni '24 (11:21)

Test met 'superbatterij' die stroomnet op Schiphol kan ontlasten

Schiphol test de komende maanden een 'superbatterij'. Die grote batterij, die onlangs op de luchthaven is geïnstalleerd, moet een betrouwbare stroomvoorziening bieden voor het opladen van elektrisch grondmaterieel en ontlast tegelijkertijd het stroomnet.

23 mei '24 (12:48)

E-pier op Schiphol per 2030 aardgasvrij; BAM met werkzaamheden gestart

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.