"Omzet woninginrichting blijft in 2012 krimpen"

Door Redactie Nationale Bouwgids
5 min

AMSTERDAM (Novum/Dow Jones) - De omzet van de sector woninginrichting blijft ook in 2012 krimpen. Dat voorspelt het Economisch Bureau van ING in een vandaag verschenen sectorrapport.

Het zou het vierde jaar op rij worden waarin de omzet afneemt. Sinds 2008 loopt het omzetverlies in totaal richting de één miljard euro. De economen van de bank taxeren dat de omzet dit jaar als gevolg van zwakke economische omstandigheden, met een stilstaande woningmarkt, aanhoudend dalende koopkracht en een duikeling in het consumentenvertrouwen, met twee procent afneemt.

Tot 2008 was er omzetgroei. In het eerste crisisjaar 2008 was er een nulgroei en in de jaren erna nam de omzet in de branche af met respectievelijk 8,9 procent, 4,3 procent, 3,0 procent.

Ten opzichte van tien jaar geleden is het verlies volgens de economen van ING nog groter dan sinds 2008. Ook het volume is sinds die tijd fors achteruitgegaan: ruim een kwart minder artikelen worden verhandeld.

Het aandeel van woninginrichting in de totale consumptie van huishoudens is gedaald naar 2,6 procent in 2010 van 3,6 procent in 2000, blijkt uit het ING-rapport. Uit de maandelijkse consumentenenquête van het CBS blijkt dat in oktober 91 procent van de respondenten 'zeker niet' van plan is het komende jaar een huis te kopen.

Dat is het hoogste percentage ooit gemeten. Retailers in woninginrichting hoeven voorlopig dus niet te rekenen op een verbetering van de woningmarkt. De economen merken op dat dit zich vertaalt in toenemende leegstand op de woonboulevards.

Het aantal vierkante meters woonwinkel in Nederland is het hoogste van alle detailhandelssectoren. Het gaat daarbij volgens onderzoeksbureau Locatus om ruim 6,4 miljoen vierkante meter winkeloppervlak of 388 vierkante meter per duizend inwoners, bijna een kwart van het totale winkeloppervlak in Nederland.

Vernieuwing is volgens de ING-economen noodzaak, want naast de nieuwe economische situatie vraagt ook het toenemende belang van internet en de zich online oriënterende consument om reactie uit de sector.