Ombudsman opent meldpunt traag betalende overheid
Sinds maart dit jaar staat wettelijk vast dat ondernemers incassokosten en rente in rekening mogen brengen als een overheid een factuur dertig dagen na ontvangst nog niet heeft betaald. Vooral kleine ondernemers durven dat vaak echter niet te doen omdat ze de relatie met de overheid niet willen schaden, stelt de ombudsman.
Uit recent onderzoek zou blijken dat de overheid nog steeds niet goed scoort als het gaat om betalingsgedrag. Al jaren wordt geprobeerd de betalingsmoraal van de overheid op te krikken. Ondernemers durven niet over trage betalingen te klagen omdat ze vaak voor een groot deel van hun inkomsten van de overheid afhankelijk zijn. Het meldpunt moet ervoor zorgen dat ze wel durven te klagen.
De nieuwe wetgeving geldt overigens niet alleen voor overheden. Ook aan rekeningen voor bedrijven is nu een wettelijke termijn gehangen, van maximaal zestig dagen. Ook dat heeft echter nog niet geleid tot een betere betalingsmoraal, bleek eerder uit onderzoek van Ondernemend Nederland.
Minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) zei dinsdag tijdens het wekelijkse vragenuurtje dat middelgrote en kleine bedrijven zelf een meldpunt moeten instellen tegen te laat betalende bedrijven. Hij stelde dat met de nieuwe wet niets mis is, maar dat vooral de toepassing een probleem is. Bedrijven zouden zich daarom moeten verenigen om te laat betalende bedrijven aan te pakken.