Detailhandel Nederland: 'Helft winkels heeft geen crisisafspraak over huur'
Uit navraag onder 250 winkelbedrijven door Detailhandel Nederland komt naar voren dat de helft van de ondervraagden geen nieuwe afspraken heeft kunnen maken over de huur. Doordat de omzetten grotendeels zijn weggevallen, is de huurverplichting vaak een te grote last. Voor een klein deel van de ondernemers die geen regeling heeft weten te treffen, was dit volgens de koepelorganisatie ook niet nodig.
Bijna alle winkeliers hebben contact gehad of gezocht met de verhuurder om een regeling te bespreken. De retailers die wel afspraken maakten, hebben vooral een opschorting of een gedeeltelijke opschorting van de huursom gekregen over de maanden april en mei. Over kwijtscheldingen zijn vrijwel geen afspraken gemaakt.
Verstoorde communicatie
"Er wordt wel heel vaak melding gemaakt van een verstoorde communicatie", aldus Detailhandel Nederland. "Onderhandelingen lopen veelal uitermate stroef en vaak is er geen sprake van een gesprek of onderhandeling. Bij sommige grote internationale verhuurders is het moeilijk om überhaupt met elkaar in gesprek te gaan."
Detailhandel Nederland wil zo snel mogelijk in gesprek met partijen als vastgoedinvesteerders, de Nederlandse Vereniging van Banken en het ministerie van Economische Zaken over hoe de sector door de crisis te loodsen.
Huur
Volgens Vastgoed Belang ligt de focus nu te veel op de huur. Voor kwijtschelding van huren vindt de vereniging van particuliere verhuurders het ook nog te vroeg. Deze last is volgens Vastgoed Belang doorgaans 5 tot 15 procent van de omzet. "Alleen huurkwijtschelding volstaat niet om de crisis te overleven", zo klinkt het.
De vastgoedinvesteerders zouden juist creatief meedenken om winkeliers bij te staan. Maar waar voor winkelbedrijven een en ander is geregeld, zijn voor verhuurders geen extra regelingen getroffen. "Er zitten grenzen aan wat mogelijk is", aldus Vastgoed Belang.
Door: ANP