Succesvolle bouwkundige voltooiing Liefkenshoekspoorverbinding door Locorail

Door Redactie Nationale Bouwgids
3 min
Bunnik / Antwerpen, 8 augustus 2013 - Het consortium Locorail, gevormd door BAM PPP (50%), CFE (25%) en Vinci Concessions (25%), heeft de Liefkenshoekspoorverbinding bij Antwerpen bouwkundig voltooid, geheel overeenkomstig de bouwplanning. De bouwwerkzaamheden en enkele technische installaties, waaronder de brandbestrijdingsinstallatie, voor de tweesporige railverbinding met een totale lengte van 16,2 kilometer zijn in opdracht van Locorail uitgevoerd door de bouwcombinatie Locobouw, waarin MBG, CEI-De Meyer, Wayss & Freytag Ingenieurbau en Vinci Construction Grands Projets (elk voor 25%) samenwerken. CEI-De Meyer en Wayss & Freytag Ingenieurbau zijn werkmaatschappijen van Koninklijke BAM Groep nv.

Naar verwachting zullen in het najaar 2014 de eerste treinen van de rechtstreekse spoorverbinding tussen de linker- en de rechteroever van het Antwerpse havengebied gebruik kunnen maken.

Opdrachtgever van de Liefkenshoekspoorverbinding is Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet. Het betreft een publiekprivaat-samenwerkingscontract, waarbij Locorail verantwoordelijk is voor ontwerp, bouw, financiering en onderhoud gedurende 38 jaar van de nieuwe spoorverbinding. Het traject bestaat uit 4,8 kilometer spoordijk, 4,2 kilometer gesloten en open sleuf, 1,2 kilometer bestaande tunnel (heropening van de reeds aangelegde, maar thans nog niet in gebruik genomen Beverenspoortunnel) en een bijna 6 kilometer dubbel-geboorde tunnel met een binnendiameter van 7,3 meter.